torsdag 23. oktober 2014

Pumpkin spice latte


Jeg lurer litt på hvorfor jeg gjorde det her, for dette var farlig godt! Planen var å krype under teppet med denne smaken av aromatisk høst i koppen, men den var så god at den ble drukket opp før jeg nådde sofaen. Enda godt den er enkel å lage.  

Først lagde jeg krydderblanding
* 2ts kanel
* 1/2ts ingefær
* 1/2 ts allehånde
* 1/2ts muskat
* 2ts vaniljesukker (eller litt vaniljeekstrakt i koppen etterpå)
Hadde hatt i litt nellik og om jeg hadde i skapet, men den gang ei. Det her blir jo en del, men da har man til flere ganger.

Gresskarpuré er veldig enkelt å lage, men er å oppdrive hermetisk og. Verste fall kan det kjøpes fra iherb, om du ikke kommer over det noen steder. 

------------------

Fremgangsmåte nr 1 (latskapsmåten) :
2 gode ss gresskarpuré
1/2 - 1 ts krydderblanding
2 dl melk i melkeskummeren.
1 shot espresso
Valgfritt : Vaniljeekstrakt. Litt sirup eller sukker etter smak, jeg bruker walden farms sin pannekakesirup. 
(Evt krem til slutt)

Varmet gresskarpuré 30s i mikro, rørte inn krydderblanding og satte koppen i nespressomaskinen min. Jeg er så heldig at den har automatisk melkeskummer, så her var det bare å trykke på en knapp og røre litt rundt mens maskinen gjorde jobben. Kan pynte med en god klatt pisket krem på toppen og litt krydder, men dette sløyfer jeg glatt.

-------

Fremgangsmåte nr 2 :

4 gode ss gresskarpuré
4-5 dl melk
1dl sterk kaffe eller 2 shots espresso
1-2ts krydderblanding
Valgfritt : Litt sirup eller sukker etter smak, jeg bruker walden farms sin pannekakesirup. Evt pisket krem til slutt.

Ha melk, gresskarpuré, krydderblanding og evt vaniljekstrakt i kjele og varm sakte opp til kokepunktet (IKKE la det koke!). Rør godt underveis og pisk godt på slutten for å få litt skum. Fordel i et par kopper og hell kaffen sakte ned på siden av koppen så du ikke ødelegger skummet. Pynt evt med en god klatt krem og litt krydder. 

-----

En stor kopp latte, men uten krem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar