onsdag 27. februar 2013

Raspeball

Du trenger :

300gr kokt potet. Skrellet, raspet grovt og forsiktig.
450gr rå potet. Skrellet, raspet grovt og vann presset ut av. (Var vel 750gr før vannet ble presset ut).
2SS hvetemel.
Ca 3dl byggmel.
1ts havsalt.
En dæsj nykverna pepper. (Skal ikke se bort ifra at jeg brukte nesten 1ts)
((Tilfeldig krydder : denne gang ble det 0,5ts tzatsikikrydder (jada, jeg vet..har ikke noe i raspeball å gjøre..men det er GODT! PS : ikke si det til mamma.) ))
Buljongvann til å koke det i.



  1. Rasp potetene grovt som nevnt, press ut vannet. (Jeg tok det i et rent kjøkkenhåndkle og skvisjet forsiktig ut vann).
  2. Ha i raspa kokt potet, hvetemel, krydder. Rør forsiktig og ha i litt og litt byggmel til det virker som det er nok.
  3. Kok opp vann med buljong, gjerne kjøttbuljong. Kok raspeballene i 30-40min. Om du har                  tålmodighet burde du teste ut en raspeball og se om du har hatt i nok mel :)
Skal være nok byggmel til å få det til å henge sammen, men ikke så mye at du får en seig limklump du kan kaste etter innbruddstyver. Kokt potet vil og hjelpe til å få det mer saftig. Mye av trikset for å få det her til å smelte i munnen når du biter over, er nok å ikke ta mange snarveier (slik som å la maskin raspe det her, istedetfor å gjøre det for hånd).  


Regner med jeg eksperimenterer videre med denne oppskriften. Helst skal det være stekt flesk inni, men det får bli en annen gang.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar