torsdag 23. juni 2011

Rent uten kjemikalier - skrubb

Både jeg og Påsan har astma, så storvaska er som regel en liten utfordring.

Burde nok hatt gassmaske på når jeg vasker badet, for jeg må løpe ut av rommet gjentatte ganger for å få oksygen. Sikkert like sjarmerende som en feit hval som popper opp for luft, men men..

Kan igrunn bare vaske når småen er i barnehagen, og må lufte GRUNDIG før han kommer hjem. En annen ting som bekymrer meg er hva gjør egentlig alle disse kjemikaliene med oss? Tenker da spesielt på små barn som krabber rundt og er både cm og mm unna gulvene som en akkurat har vaska med altmulig drit. Er det virkelig nødvendig liksom?

Uuuuansett, tenkte jeg skulle prøve hippiemetoden. Jeg kunne faktisk vaske HELE badet uten å ta ibruk astmamedisiner eller løpe ut av rommet! Det er faktisk litt imponerende.


SKRUBB :

  • Natron.
  • Dr.Bronners castile soap - rose.
  • En liten bolle å ha det i.

Ta en liten bolle, hiv opp i litt natron + den flytende såpen. Skal bli ganske boblete, så tar du skummet på en svamp/klut og skrubber ivei. Kan tilsette glyserin og ha i en tett krukke hvis du skal ha det litt over tid, men jeg lager heller litt om gangen.

Dette fungerte bra på speil, toalett, badekar, dusjkabinett, fliser..Ja, igrunn hele badet, men det stakkars badet mitt hadde behov for litt gnikking :) Deretter lagde jeg litt til og brukte på kjøkkenet, gikk meget bra det og. Beste er nesten hvor myk og god huden ble etterpå, ikke sånn ekkelpekkel rosinhender idag nei!

Synes det var en ganske kraftig skrubb, så skal prøve meg på noe litt lettere for mindre vaskejobber ;)



Castile soap er en såpe basert på olivenolje.

Dr.Bronner castile soap - rose :

INGREDIENTS:
Water, Organic Coconut Oil*, Potassium Hydroxide**, Organic Olive Oil*, Natural Rose Fragrance, Organic Hemp Oil, Organic Jojoba Oil, Citric Acid, Tocopherol
* CERTIFIED FAIR TRADE INGREDIENTS
** None remains after saponifying oils into soap and glycerin

1 kommentar:

  1. Dette vil jeg også prøve. Sverger til mikrofiber stort sett, men badet trenger gjerne litt ekstra:)

    SvarSlett