torsdag 16. juni 2011

Cupcakes

Ble bedt om å lage noe og ta med til Påsans sommerfest i barnehagen. Ble cupcakes, men roa ned mengden smørkrem på siden det var til kidza.

42 stykk bittesmå cupcakes

  • 250gr mykt meierismør
  • 4dl sukker
  • 6 små egg
  • 2dl H-melk
  • 6dl hvetemel
  • 3ts bakepulver
  • 1ts vanilje ekstrakt (jeg brukte wilton sin)

Pisk smør mykt, tilsett sukker og pisk videre i et par minutter. Pisk eggene forsiktig sammen i en skål og tilsett litt og litt i røra, pass på å piske dette godt inn underveis (lurt å bruke litt tid på dette..). Hiv i vanilje ekstrakten og bakepulver.

Så skal mel og melk vekselvis inn i røren, bland dette godt sammen men ikke pisk mer enn strengt tatt nødvendig slik at du får en fin og fluffy røre.

Smell en god dæsj røre i hver form, ca 2/3 og sett midt i ovnen 20min på 175gr. (Lengre om du har større former såklart, har du sykt store former så ville jeg satt det nederst i ovnen).

Avkjøles godt FØR du tar på smørkremen.


Smørkrem (må nok dobles om det skal MYE smørkrem på hver..)

  • 125gr mykt meierismør.
  • 0,5dl H-melk.
  • 1ts vanilje ekstrakt.
  • 500gr melis
  • Wilton konditorfarge er et must ;)
  • Kakestrø.

Pisk meierismør/melk og vaniljeekstrakt et par minutter. Tilsett ca 100gr melis om gangen og la det piske en liten stund mellom hver gang, da får du ekstra finfin krem. Kan sprøytes på, men jeg likte ikke helt utseendet da (hadde nok blitt penere bildemessig, men men :p )..så her smurte jeg de på og laget riller med kniven underveis.


Sånn, da husker jeg kanskje denne oppskriften til en annen gang..?

....

Note to self : Blir fort litt mye med smørkrem, test ut ostekrem neste gang (ala gøffa på gulrotkake)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar