onsdag 9. oktober 2013

Saftige horn.

Du trenger :

3dl lunka vann.
2dl kesam, mager type fungerte fint.
1,5ts salt.
50gr fersk gjær.
2 gode ss nøytral cocosa, kan sikkert fint bruke smør istedet.
Ca 10dl hvetemel, +1dl til justering/slenge over deigen når den er eltet ferdig.
 Litt melk til pensling, sesamfrø.


Forslag til fyll :
*Stek kjøttdeig, løk og bacon. Ha i litt tomatsaus og pizzakrydder,  kok litt ned. Eller ha i litt tacosaus.
*Ost, skinke og litt krydder som virker lurt.
*Kremost med hvitløk etc.
*Forstek litt spinat i olivenolje med litt hvitløk og ymse krydder,  fersk mozzarella.

Jeg hadde det lunka vannet i bakebollen, slang oppi cocosa og lot det smelte seg. Bruker du smør må du nok smelte dette først. Hadde så i gjær og salt, lot maskinen  løse opp gjæren for meg. Hadde så i hvetmelet, la det elte til du ikke orker vente mer.
Etterhev ca 30-60 min. Del i tre, kjevle flatt og skjær opp trekanter. Ha fyllet i og rull som en pleier med horn. Heves enda en gang, 15-30min. Pensle med melk og strø sesamfrø over.

Stek på 225gr til de er gyldne og fine, ca 15min i min ovn.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar